Bubbles najaar2019

Madrid

Zaterdag 19 oktober 2019: Gistermorgen viel er een beetje motregen, maar we zijn toch naar het centrum van Madrid gegaan. In het metrostation koop je een kaartje bij een automaat. Je kunt 1 rit kopen of een 10 rittenkaart. De kale kaart kost 2,50 euro, daarna kan de kaart zo vaak je wil worden opgeladen. Wij kochten 10 ritten, dan kunnen we zo vaak als we willen een ritje in de metro maken, soms wel handig in zo’n grote stad. Bij de ingang van de metro was ook een behulpzaam personeelslid aanwezig, handig want de kaartjesautomaat kent alleen spaans.

We stapten uit midden in de stad (Puerta del Sol) en kwamen terecht in een heksenketel. Er was veel politie aanwezig, alle tourbussen starten op dit plein, er liepen veel georganiseerde groepen; je kon over de hoofden lopen. Een toeristeninfo zagen we niet, wel een dame met een plattegrond. Toen we vroegen waar ze die gevonden had, bleek ze er twee te hebben en gaf ze er een aan ons. Op die plattegrond stond ook waar een toeristeninfo was. In Madrid konden wij maar sporadisch bordjes vinden die naar een bezienswaardigheid verwezen, dus een plattegrond vonden wij onmisbaar.

We kwamen al snel terecht op de Plaza Mayor. Het Plaza Mayor is rechthoekig van vorm en meet 129 bij 94 meter, en wordt omringd door woonhuizen van 4 verdiepingen met 237 balkons met uitzicht op het plein. Het Casa de la Panadería, waar gemeenschappelijke en culturele activiteiten plaatsvinden, is een belangrijk ijkpunt op het plein. Er zijn veel pleinen, oude gebouwen en kerken in deze stad. We bezochten natuurlijk de kathedraal, die is best mooi, maar het meest bijzonder vonden wij de crypte behorend bij de kathedraal. De Crypte is nauwelijks kleiner dan de kathedraal, ziet er ook uit als een kerk, maar elke zijkapel is een familie grafkamer waar ook heden ten dage nog overledenen bijgezet worden. Ook in de vloer van de Crypte zijn familiegraven. De meest recent bijgezette overledene was in 2019. De meeste kisten zijn van marmer, elke kapel telt een aantal kisten, niet alle kisten zijn al bezet. Gelijk tegenover de kathedraal ligt het koninklijkpaleis, gebouwd in dezelfde bouwstijl. Er stond een lange rij wachtenden voor de kassa, we hebben de binnenkant van het paleis dus niet bezocht. De Plaza Espagna is op dit moment niet herkenbaar als plein, je kunt er alleen omheen lopen, het hele plein is een grote bouwplaats.

Vandaag, zaterdag zagen we vanmorgen toen we in het centrum aankwamen groepen mensen met vlaggen lopen, bij navraag bleken zij op weg naar een manifestatie ter ondersteuning van de politie en ordediensten in Catalonie. Het was weer enorm druk in het centrum, heel veel politie op de been, de manifestatie was rond 13.00 afgelopen. We hebben het gemeentehuis bezocht, althans de buitenkant. Het is een enorm imposant gebouw, in 1911 opgeleverd als postkantoor, maar sinds 2007 in gebruik als stadskantoor. Er zijn veel bedelaars in Spanje, bij elke kerk zit sowieso een bedelaar, sommigen proberen op andere manieren wat te verdienen. Er liep een jongleur op een kruispunt, zijn act stopte netjes op tijd zodat hij nog even langs de auto’s kon lopen met zijn pet alvorens het verkeerslicht weer groen werd. We kwamen ook een straatmuzikant tegen die met behulp van plastic emmers, pandeksels en braadpannen een concert gaf.

Het centrum van Madrid heeft een strenge milieuzone, de gemeente zelf draagt zijn steentje bij; overheidsvervoermiddelen zijn electrisch aangedreven.

Op de terugweg dicht bij de camping was erg veel politie op straat, alle verkeer werd stilgezet en even later kwam, onder nog meer politiebegeleiding, de spelersbus van Atletico Madrid voorbij. Bus voorbij, politie verder en verkeer mocht weer rijden.

Terug op de camping hebben we onze plattegronden en metrokaart met nog drie ritten aan een pas gearriveerde nederlander verkocht. Morgen is er een jaarlijks terugkerend evenement waarbij kuddes schapen door het centrum van Madrid gaan lopen. Daar gaan we niet meer naartoe.

El Escorial

Donderdag 17 oktober 2019:Gisternacht geen hinder gehad van het verkeer in de buurt van onze slaapplek, dus goed geslapen. Bij het afrijden van de overnachtingsplaats werkte de kentekenherkenning niet en ging de slagboom niet open. Met telefonische hulp van het beheer van de plek ging de slagboom open en zijn we vertrokken richting Madrid. Het landschap richting Madrid is behoorlijk saai; tamelijk vlak en kaal. De voorheen aanwezige gewassen zijn geoogst. We hebben onderweg besloten te gaan overnachten op een camping bij El Escorial, dan kunnen we donderdagochtend het complex aldaar bezoeken. Het is een kasteel, een abdij en een koninklijk mausoleum in één.

We zijn door een saai aandoend nationaal park gereden, een zeer dun bevolkt gebied met rotsgrond en laag struikgewas. Vervolgens door Segovia gereden, dit stadje heeft midden in het centrum een enorm aquaduct, een erfenis uit vroegere tijden. De camping in Escorial is een enorm vakantiepark waar nu geen gasten zijn, we waren voor de nacht met zes voertuigen. Ze hebben daar wel een wasmachine, speciaal om hondenspullen te wassen. Hoewel de temperatuur niet veel hoger dan 16 graden kwam, voelde het door de zon toch aangenaam en konden wij nog even buiten zitten.

Vannacht heeft het weer geregend, maar tegen tienen werd het droog en zijn we naar San Lorenzo de Escorial gereden om het complex El Escorial te bezoeken.

Het kostte wat moeite om een parkeerplek te vinden, de campingreceptie had een schets gemaakt van de plek waar campers konden parkeren, maar die schets bleek wat te simpel. We hebben heel het middeleeuwse dorpje en zijn smalle straatjes doorkruist alvorens bij de ingang van het complex en prima parkeerplek te vinden. Kosten 4,50 euro voor 2 uur.

De bouw van El Escorial begon in 1563 en eindigde in 1584.Het project werd bedacht door koning Filips II, die een gebouw wilde voor meerdere doeleinden van een begraafplaats voor zijn vader, de heilige Romeinse keizer Karel V; een Hieronymite-klooster; en een paleis.

Het was niet druk en tickets waren snel gekocht. De te volgen route om alles in het complex te bezoeken staat goed aangegeven. Er mogen binnen geen foto’s gemaakt worden en er is dan ook heel veel beveiliging aanwezig, mede om bezoekers eraan te herinneren dat fotograferen verboden is. Er zijn prachtige ruimtes in het complex, zoals een enorme bibliotheek, grafkamers (mausoleum) waarin veel familie van Philips II begraven ligt, een vleugel bewoond en ingericht door het huis Bourbon, rijkelijk gedecoreerd met wandkleden en er is een prachtige basiliek. 2 uur is krap aan de tijd om al dat moois te bewonderen. Er horen ook mooi onderhouden tuinen bij het complex die men kan bezoeken. Alles bij elkaar zeer indrukwekkend en zeker een bezoek waard. Na in een klein cafeetje een “bocadillo ham” met koffie gegeten te hebben zijn we naar een camping in Madrid gereden. Scheen rond de middag nog de zon, in Madrid was het zwaar bewolkt. De camping was snel gevonden en vandaag waren er op de rommelig aandoende camping ook een boel lege plekken. Overigens wordt de camping omringd door 3 wegen en een treinspoor, beetje rumoerig.

Pamplona

Zondag 13 oktober 2019:

Vannacht bleef het buiten ruim 20 graden, dat maakte slapen wat lastig. We zijn vanmorgen 200 km naar het zuiden gereden en verblijven nu dicht bij de Spaanse grens. Een rustige rit want op zondag mag vrachtverkeer niet rijden in Frankrijk. De camping heeft ong. 70 bezette plaatsen, best veel voor half oktober. Tegen de avond gingen een aantal Spaanse kampeerders naar huis, die hadden een lang weekend ivm een feestdag. Het was vanmiddag weer 30 graden, maar na 20.00 uur koelde het toch wat meer af dan gisteren.

Eergisteren in de tram werden we aangesproken door een man met Caribisch uiterlijk. Hij had 12 jaar in Assen gewoond, maar woonde nu al jarenlang in Bordeaux. Hij vond Assen wel heel erg rustig, vertelde hij. Door met ons te kletsen oefende hij weer even zijn nederlands.

Vandaag kwam een jong stel naar ons toe, zij maken een half jaar een reis door Europa met een uit 1991 daterende camper van hetzelfde merk en soortgelijke indeling als de onze. Ze hadden de laatste paar weken maar weinig nederlanders ontmoet en al helemaal geen soortgelijke oude camper.

Maandag 14 oktober 2019: Gedaan met de hitte; na een warme nacht was het om 09.00 23 graden, maar al snel zakte de temperatuur. We zijn om boodschappen geweest op de fiets, en net na 14.00 kwam er een lange stortbui met onweer. We hebben daarna nog even in een mager zonnetje kunnen zitten en opgeruimd zodat we morgen verder kunnen reizen. Vanavond heeft het heel de avond hard geregend.

Dinsdag 15 oktober 2019: Het heeft bijna heel de nacht geregend, vanmorgen was het 11 graden en droog. We zijn op ons gemak naar Pamplona gereden. Tom Tom stuurde ons door het centrum van Pamplona naar de camperplaats naast een brandweerkazerne, dat was de bedoeling tenminste, maar de straatjes werden steeds smaller en we bleven zigzaggende rondjes rijden door die straatjes; dat werd niks, dus zijn we maar via de adviezen van Google maps verder gegaan en toen waren we snel op de juiste plek; Een mooi aangelegde parkeerplaats met brede parkeervakken, elke plek elektra, schoon/vuilwater op een ruim sanistation, uiteraard kost deze plek parkeergeld, te betalen via een automaat met aanwijzingen in het Spaans. Mooi geregeld door de gemeente Pamplona met het centrum op loopafstand.

Pamplona heeft een leuk centrum met ook weer veel pleinen en pleintjes met terrassen. Er is een oud gemeentehuis met een hele mooie voorgevel, de kathedraal is wel mooi, heeft veel goudkleurige panelen en zijkapelletjes. Tevens kun je dan het bijbehorend klooster bezoeken.

Natuurlijk is er ook een Arena voor het stierenvechten. We hebben alleen de buitenkant bezocht.

Aan het plaza del Castillo ligt een cafe/restaurant dat een 20er jaren look heeft. Het cafe dateert uit 1888 en introduceerde elektriciteit in Pamplona. Hemingway schreef in een van zijn boeken over dit cafe.

Het was er best druk rond de middag en ook wij hebben hier wat pinxtos(tapas) als lunch gegeten.

Pamplona ligt aan de camino, de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. In een van de kerken was een aparte kapel waar pelgrims konden bidden. Diezelfde kerk had in een andere zijkapel de wanden in gebruik als urnenmuren.

Bij elke kerk vind je wel een bedelares, ook lopen er bedelaars door de stad. Op meerdere plaatsen zie je zwervers, soms slapend op een bankje in een park.

Na nog een bezoek aan de vijfhoekige vesting(citadel) zijn we via een heel mooi aangelegd en onderhouden park terug gelopen naar de camper.

Bordeaux

Donderdag 10 oktober 2019:

Na een rustige nacht kraaide om 07.00 de haan. Om 5 voor acht wilden we de parkeerplaats verlaten, maar…. de automaat wilde ons inrijkaartje niet, zucht. Na nog enkele pogingen om te betalen maar naar het kantoortje van de parkeerplaats gelopen, de dame aldaar heeft na betaling van het parkeergeld(4 euro) het kaartje gevalideerd. Terug bij de uitrij slagboom was er ook een mobiele medewerkster opgedoken. Zij vertelde dat we voortaan tot tegen de slagboom moeten rijden alvorens te betalen. Nou ja…, in elk geval werkte het kaartje nu wel, de slagboom ging omhoog en we konden alsnog vertrekken.

De N10 van Poitiers naar Bordeaux was weer behoorlijk druk door vrachtverkeer, maar alles reed goed door en net voor het middaguur reden we de camping van Bordeaux op.  Vriendelijke receptioniste die ons wat info gaf over het bezoeken van bordeaux centrum. Een plekje mochten we zelf uitkiezen. Rond de middag lukte een geschikte staanplaats vinden al snel, tegen de avond was de camping weer goed gevuld, met diversiteit: campers, caravans, tentjes, jonge mensen, gepensioneerden en nog werkende ouderen. Een leuke mix van mensen met diverse nationaliteiten.

Thieu is inmiddels snipverkouden, maar vanmiddag zijn we toch naar het centrum van Bordeaux gegaan met het openbaar vervoer. Dat gaat best makkelijk en kost weinig(1,70 euro enkele reis). Je koopt in de bus die voor de camping stopt een kaartje, dat kaartje is een uur geldig en in die tijd bruikbaar in bus en tram. Je rijdt met de bus naar het eindpunt en neemt daar de tram naar het centrum. Een klein half uurtje van camping naar centrum.

Bordeaux centrum ziet er heel aantrekkelijk uit: veel oude gebouwen in meerdere bouwstijlen, grote pleinen, veel terrasjes, smalle straatjes, de kade langs de rivier de Garonne. Op de kade heeft de gemeente een planten/bloemenstrook aangelegd waarin heel veel verschillende meerjarige bloeiende planten groeien, best bijzonder om te zien.

Er liggen ook een paar enorme cruiseschepen aan de kade.

We bezochten een hele oude basiliek, gebouwd tussen de 14e en 16e eeuw, een enorme klokkentoren(144 meter hoog) staat ernaast. De basiliek in Gotische bouwstijl kan wel wat onderhoud gebruiken, maar heeft toch wat hele mooie details. De basiliek ligt aan een groot plein met heel veel terrasjes. Het plein is zeker niet toeristisch, ligt in een multiculturele wijk en wordt druk bezocht door de lokale bevolking. Er was een tapasbar met wijnkelder: op het terras zaten 6 oude traditioneel geklede Marokkanen aan de thee. Er ligt een hele rij cafeetjes waar men alleen fris, sapjes, thee en koffie schenkt. Deze terrassen zaten vol met jongelui. Er was ook een Indiaas restaurantje. De drankjes op dit plein kostten de helft van drankjes in het centrum.

Het was een zonnige dag en in de stad best warm.

Vrijdag 11 oktober 2019:

De dag begon zonnig, maar doordat er erg veel bomen staan op de camping duurde het even voordat de zon ons bereikte.

De camping ligt ook dicht bij het vliegveld van Bordeaux, maar er landen daar geen grote vliegtuigen, de overlast is beperkt.

Vroeg in de middag zijn we weer met bus en tram naar het centrum gegaan. De Kathedraal is een enorm grote kerk met ernaast een 66 meter hoge klokkentoren in dezelfde gotische bouwstijl. De Kathedraal is gebouwd tussen de 12e en 14e eeuw; tussen 1440 en 1500 is de kathedraal voorzien van een losstaande klokkentoren, de tour Pey Berland. De kathedraal wordt aan de buitenkant opgeknapt, maar kan aan de binnenzijde ook wel wat onderhoud gebruiken. Er zijn meerdere zijkapellen, sommige wel voorzien van mooie schilderingen of ornamenten.

Aan hetzelfde plein als de kathedraal ligt ook het stadhuis van Bordeaux. Het gebouw stamt uit 1771, oorspronkelijk gebouwd voor de aartsbisschop, maar na nog voor andere doeleinden gebruikt te zijn is dit paleis sinds 1835 het stadhuis. De bouwstijl is heel anders dan die van de Kathedraal.

Opvallend is dat veel overheidsvervoermiddelen in de stad op electra rijden, o.a de vuilophaal wagens.

We zijn door de smalle straatjes, waaraan veel boetiekjes liggen, en later via de grote winkelstraten naar de Esplanade de Quinconces gelopen. Die Esplanade is eigenlijk een groot plein met aan een kant een groot monument, en de rest gevuld met heel veel enorme kermisattracties;

Vanavond als besluit van een mooie zonnige dag gaan eten in het restaurant bij de camping. Het restaurant trekt veel bezoekers van buiten de camping.

Zaterdag 12 oktober 2019:

Gisteravond was er nog lang veel geluid van buiten de camping: muziek, motorraces?? Daar de camping aan een meer ligt kan je geluid horen dat van ver komt.

Vanmorgen was het  al snel ruim 20 graden, we zijn via een fietspad naar een winkelcentrum net buiten het centrum gefietst. Er loopt een mooi fietspad rondom het meer. Langs het meer wonen in het struikgewas hier en daar daklozen, ze hebben hun spullen in winkelwagentjes, maar hebben ook meerdere tentendorpjes gebouwd langs het meer, compleet met wasdroogrekjes.

Na bezoek aan de supermarkt van het winkelcentrum weer teruggefietst naar de camping via de andere zijde van het meer. Op de terugweg passeerden wij het expocentrum, daar begon vandaag een tweedaagse tentoonstelling/festival. Een groot programma, maar alles draait om Aziatische cultuur en games. We kwamen verkleedde bezoekers tegen, zelfs spiderman kwam van de parkeerplaats gelopen.

Het was vandaag 30 graden, nu om 22.00 nog 23.5 graden, een absurde temperatuur voor half oktober.

Welkom op ons bubbles najaar2019 Reislog!

Hallo en welkom op ons najaar2019 reislog!

Door o.a wat gezondheidsperikelen hebben wij besloten om dit najaar niet naar Marokko te gaan, maar om het Iberisch schiereiland(Spanje en/of Portugal) te bezoeken; Deze keer geen vooruit geplande route, de bestemming wordt van dag tot dag bepaald en we hebben geen idee over de einddatum van deze trip, het weer speelt natuurlijk ook een rol bij de bestemmings keuzes.

Gisteren bleek een koplamp niet goed te werken, bij nadere inspectie was een stekkertje onder de motorkap deels gesmolten. Het stekkertje zat op een wat lastig bereikbare plek, maar vervanging is gelukt en de koplampen werken weer naar behoren.

Gisteravond geprobeerd de camper te ontschorsen bij de RDW, dat kan normaal snel online, maar de site was in onderhoud, dus dat moest wachten tot vanmorgen. Vanmorgen echter lukte inloggen niet, volens de RDW de schuld van digiD, maar digiD werkte gewoon. De garagehouder in de buurt kon er ook niets mee, maar wist wel te vertellen dat de RDW site regelmatig niet bereikbaar was. Een postagentschap zou wel onmiddellijk kunnen ontschorsen, dus dan maar naar het dichtstbijzijnde postagentschap en toen waren we in no-time weer geregistreerd als wegenbelastingbetaler. Inmiddels waren we wel een uur verder. Vertrokken met wat regen, verder geen probleem. Net voor Parijs bleek de voorste knipperlichtunit in zijn geheel aan een kabeltje te bungelen, gelukkig ontdekt voor alles verdwenen was. De knipperlichtunit zit nu weer netjes op zijn plek.

Aan het einde van de tolweg voor Parijs, herkende de automaat ons kaartje niet, een dame van het beheer moest het probleem komen oplossen en pas toen konden we verder rijden. Inmiddels scheen wel de zon, dan ziet alles er toch anders uit. We reden de N104/A104 rond Parijs en dat ging zonder files. Daarna nog een stuk N20 door een aardig landschap om bij Orleans weer op de A10 uit te komen. Soms moet je bij het tanken ook hier vooruitbetalen, het tankstation maakte excuses dat tanken zo moet.

We hebben ons avondmaal genoten in een wegrestaurant dicht bij Futuroscope, waar we nu op de camperparkeerplaats overnachten in gezelschap van 15 Franse campers.

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden. Meer informatie over ons en de reis die wij gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

wij zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!