Bubbles najaar2019

Madrid

Zaterdag 19 oktober 2019: Gistermorgen viel er een beetje motregen, maar we zijn toch naar het centrum van Madrid gegaan. In het metrostation koop je een kaartje bij een automaat. Je kunt 1 rit kopen of een 10 rittenkaart. De kale kaart kost 2,50 euro, daarna kan de kaart zo vaak je wil worden opgeladen. Wij kochten 10 ritten, dan kunnen we zo vaak als we willen een ritje in de metro maken, soms wel handig in zo’n grote stad. Bij de ingang van de metro was ook een behulpzaam personeelslid aanwezig, handig want de kaartjesautomaat kent alleen spaans.

We stapten uit midden in de stad (Puerta del Sol) en kwamen terecht in een heksenketel. Er was veel politie aanwezig, alle tourbussen starten op dit plein, er liepen veel georganiseerde groepen; je kon over de hoofden lopen. Een toeristeninfo zagen we niet, wel een dame met een plattegrond. Toen we vroegen waar ze die gevonden had, bleek ze er twee te hebben en gaf ze er een aan ons. Op die plattegrond stond ook waar een toeristeninfo was. In Madrid konden wij maar sporadisch bordjes vinden die naar een bezienswaardigheid verwezen, dus een plattegrond vonden wij onmisbaar.

We kwamen al snel terecht op de Plaza Mayor. Het Plaza Mayor is rechthoekig van vorm en meet 129 bij 94 meter, en wordt omringd door woonhuizen van 4 verdiepingen met 237 balkons met uitzicht op het plein. Het Casa de la Panadería, waar gemeenschappelijke en culturele activiteiten plaatsvinden, is een belangrijk ijkpunt op het plein. Er zijn veel pleinen, oude gebouwen en kerken in deze stad. We bezochten natuurlijk de kathedraal, die is best mooi, maar het meest bijzonder vonden wij de crypte behorend bij de kathedraal. De Crypte is nauwelijks kleiner dan de kathedraal, ziet er ook uit als een kerk, maar elke zijkapel is een familie grafkamer waar ook heden ten dage nog overledenen bijgezet worden. Ook in de vloer van de Crypte zijn familiegraven. De meest recent bijgezette overledene was in 2019. De meeste kisten zijn van marmer, elke kapel telt een aantal kisten, niet alle kisten zijn al bezet. Gelijk tegenover de kathedraal ligt het koninklijkpaleis, gebouwd in dezelfde bouwstijl. Er stond een lange rij wachtenden voor de kassa, we hebben de binnenkant van het paleis dus niet bezocht. De Plaza Espagna is op dit moment niet herkenbaar als plein, je kunt er alleen omheen lopen, het hele plein is een grote bouwplaats.

Vandaag, zaterdag zagen we vanmorgen toen we in het centrum aankwamen groepen mensen met vlaggen lopen, bij navraag bleken zij op weg naar een manifestatie ter ondersteuning van de politie en ordediensten in Catalonie. Het was weer enorm druk in het centrum, heel veel politie op de been, de manifestatie was rond 13.00 afgelopen. We hebben het gemeentehuis bezocht, althans de buitenkant. Het is een enorm imposant gebouw, in 1911 opgeleverd als postkantoor, maar sinds 2007 in gebruik als stadskantoor. Er zijn veel bedelaars in Spanje, bij elke kerk zit sowieso een bedelaar, sommigen proberen op andere manieren wat te verdienen. Er liep een jongleur op een kruispunt, zijn act stopte netjes op tijd zodat hij nog even langs de auto’s kon lopen met zijn pet alvorens het verkeerslicht weer groen werd. We kwamen ook een straatmuzikant tegen die met behulp van plastic emmers, pandeksels en braadpannen een concert gaf.

Het centrum van Madrid heeft een strenge milieuzone, de gemeente zelf draagt zijn steentje bij; overheidsvervoermiddelen zijn electrisch aangedreven.

Op de terugweg dicht bij de camping was erg veel politie op straat, alle verkeer werd stilgezet en even later kwam, onder nog meer politiebegeleiding, de spelersbus van Atletico Madrid voorbij. Bus voorbij, politie verder en verkeer mocht weer rijden.

Terug op de camping hebben we onze plattegronden en metrokaart met nog drie ritten aan een pas gearriveerde nederlander verkocht. Morgen is er een jaarlijks terugkerend evenement waarbij kuddes schapen door het centrum van Madrid gaan lopen. Daar gaan we niet meer naartoe.

Nellie

Erg mooi zo te lezen. Dat met die schapen moet ook erg bijzonder zijn. Nog mooie reis. Groetjes