Bubbles najaar2019

Bordeaux

Donderdag 10 oktober 2019:

Na een rustige nacht kraaide om 07.00 de haan. Om 5 voor acht wilden we de parkeerplaats verlaten, maar…. de automaat wilde ons inrijkaartje niet, zucht. Na nog enkele pogingen om te betalen maar naar het kantoortje van de parkeerplaats gelopen, de dame aldaar heeft na betaling van het parkeergeld(4 euro) het kaartje gevalideerd. Terug bij de uitrij slagboom was er ook een mobiele medewerkster opgedoken. Zij vertelde dat we voortaan tot tegen de slagboom moeten rijden alvorens te betalen. Nou ja…, in elk geval werkte het kaartje nu wel, de slagboom ging omhoog en we konden alsnog vertrekken.

De N10 van Poitiers naar Bordeaux was weer behoorlijk druk door vrachtverkeer, maar alles reed goed door en net voor het middaguur reden we de camping van Bordeaux op.  Vriendelijke receptioniste die ons wat info gaf over het bezoeken van bordeaux centrum. Een plekje mochten we zelf uitkiezen. Rond de middag lukte een geschikte staanplaats vinden al snel, tegen de avond was de camping weer goed gevuld, met diversiteit: campers, caravans, tentjes, jonge mensen, gepensioneerden en nog werkende ouderen. Een leuke mix van mensen met diverse nationaliteiten.

Thieu is inmiddels snipverkouden, maar vanmiddag zijn we toch naar het centrum van Bordeaux gegaan met het openbaar vervoer. Dat gaat best makkelijk en kost weinig(1,70 euro enkele reis). Je koopt in de bus die voor de camping stopt een kaartje, dat kaartje is een uur geldig en in die tijd bruikbaar in bus en tram. Je rijdt met de bus naar het eindpunt en neemt daar de tram naar het centrum. Een klein half uurtje van camping naar centrum.

Bordeaux centrum ziet er heel aantrekkelijk uit: veel oude gebouwen in meerdere bouwstijlen, grote pleinen, veel terrasjes, smalle straatjes, de kade langs de rivier de Garonne. Op de kade heeft de gemeente een planten/bloemenstrook aangelegd waarin heel veel verschillende meerjarige bloeiende planten groeien, best bijzonder om te zien.

Er liggen ook een paar enorme cruiseschepen aan de kade.

We bezochten een hele oude basiliek, gebouwd tussen de 14e en 16e eeuw, een enorme klokkentoren(144 meter hoog) staat ernaast. De basiliek in Gotische bouwstijl kan wel wat onderhoud gebruiken, maar heeft toch wat hele mooie details. De basiliek ligt aan een groot plein met heel veel terrasjes. Het plein is zeker niet toeristisch, ligt in een multiculturele wijk en wordt druk bezocht door de lokale bevolking. Er was een tapasbar met wijnkelder: op het terras zaten 6 oude traditioneel geklede Marokkanen aan de thee. Er ligt een hele rij cafeetjes waar men alleen fris, sapjes, thee en koffie schenkt. Deze terrassen zaten vol met jongelui. Er was ook een Indiaas restaurantje. De drankjes op dit plein kostten de helft van drankjes in het centrum.

Het was een zonnige dag en in de stad best warm.

Vrijdag 11 oktober 2019:

De dag begon zonnig, maar doordat er erg veel bomen staan op de camping duurde het even voordat de zon ons bereikte.

De camping ligt ook dicht bij het vliegveld van Bordeaux, maar er landen daar geen grote vliegtuigen, de overlast is beperkt.

Vroeg in de middag zijn we weer met bus en tram naar het centrum gegaan. De Kathedraal is een enorm grote kerk met ernaast een 66 meter hoge klokkentoren in dezelfde gotische bouwstijl. De Kathedraal is gebouwd tussen de 12e en 14e eeuw; tussen 1440 en 1500 is de kathedraal voorzien van een losstaande klokkentoren, de tour Pey Berland. De kathedraal wordt aan de buitenkant opgeknapt, maar kan aan de binnenzijde ook wel wat onderhoud gebruiken. Er zijn meerdere zijkapellen, sommige wel voorzien van mooie schilderingen of ornamenten.

Aan hetzelfde plein als de kathedraal ligt ook het stadhuis van Bordeaux. Het gebouw stamt uit 1771, oorspronkelijk gebouwd voor de aartsbisschop, maar na nog voor andere doeleinden gebruikt te zijn is dit paleis sinds 1835 het stadhuis. De bouwstijl is heel anders dan die van de Kathedraal.

Opvallend is dat veel overheidsvervoermiddelen in de stad op electra rijden, o.a de vuilophaal wagens.

We zijn door de smalle straatjes, waaraan veel boetiekjes liggen, en later via de grote winkelstraten naar de Esplanade de Quinconces gelopen. Die Esplanade is eigenlijk een groot plein met aan een kant een groot monument, en de rest gevuld met heel veel enorme kermisattracties;

Vanavond als besluit van een mooie zonnige dag gaan eten in het restaurant bij de camping. Het restaurant trekt veel bezoekers van buiten de camping.

Zaterdag 12 oktober 2019:

Gisteravond was er nog lang veel geluid van buiten de camping: muziek, motorraces?? Daar de camping aan een meer ligt kan je geluid horen dat van ver komt.

Vanmorgen was het  al snel ruim 20 graden, we zijn via een fietspad naar een winkelcentrum net buiten het centrum gefietst. Er loopt een mooi fietspad rondom het meer. Langs het meer wonen in het struikgewas hier en daar daklozen, ze hebben hun spullen in winkelwagentjes, maar hebben ook meerdere tentendorpjes gebouwd langs het meer, compleet met wasdroogrekjes.

Na bezoek aan de supermarkt van het winkelcentrum weer teruggefietst naar de camping via de andere zijde van het meer. Op de terugweg passeerden wij het expocentrum, daar begon vandaag een tweedaagse tentoonstelling/festival. Een groot programma, maar alles draait om Aziatische cultuur en games. We kwamen verkleedde bezoekers tegen, zelfs spiderman kwam van de parkeerplaats gelopen.

Het was vandaag 30 graden, nu om 22.00 nog 23.5 graden, een absurde temperatuur voor half oktober.

Wim.

Bedankt Martine voor het mooie verslag! Gr. Vanuit CA.

Godelive

Het is bij jullie beter weer dan hier!! Lekker zon daar wordt je weer vrolijk van ook al is het voor oktober wel een hoge temperatuur. Hier niets anders dan regen, regen ☔ en nog eens regen. Geniet lekker.

Bart

Leuk verslag en interessante stad.