Bubbles najaar2019

El Escorial

Donderdag 17 oktober 2019:Gisternacht geen hinder gehad van het verkeer in de buurt van onze slaapplek, dus goed geslapen. Bij het afrijden van de overnachtingsplaats werkte de kentekenherkenning niet en ging de slagboom niet open. Met telefonische hulp van het beheer van de plek ging de slagboom open en zijn we vertrokken richting Madrid. Het landschap richting Madrid is behoorlijk saai; tamelijk vlak en kaal. De voorheen aanwezige gewassen zijn geoogst. We hebben onderweg besloten te gaan overnachten op een camping bij El Escorial, dan kunnen we donderdagochtend het complex aldaar bezoeken. Het is een kasteel, een abdij en een koninklijk mausoleum in één.

We zijn door een saai aandoend nationaal park gereden, een zeer dun bevolkt gebied met rotsgrond en laag struikgewas. Vervolgens door Segovia gereden, dit stadje heeft midden in het centrum een enorm aquaduct, een erfenis uit vroegere tijden. De camping in Escorial is een enorm vakantiepark waar nu geen gasten zijn, we waren voor de nacht met zes voertuigen. Ze hebben daar wel een wasmachine, speciaal om hondenspullen te wassen. Hoewel de temperatuur niet veel hoger dan 16 graden kwam, voelde het door de zon toch aangenaam en konden wij nog even buiten zitten.

Vannacht heeft het weer geregend, maar tegen tienen werd het droog en zijn we naar San Lorenzo de Escorial gereden om het complex El Escorial te bezoeken.

Het kostte wat moeite om een parkeerplek te vinden, de campingreceptie had een schets gemaakt van de plek waar campers konden parkeren, maar die schets bleek wat te simpel. We hebben heel het middeleeuwse dorpje en zijn smalle straatjes doorkruist alvorens bij de ingang van het complex en prima parkeerplek te vinden. Kosten 4,50 euro voor 2 uur.

De bouw van El Escorial begon in 1563 en eindigde in 1584.Het project werd bedacht door koning Filips II, die een gebouw wilde voor meerdere doeleinden van een begraafplaats voor zijn vader, de heilige Romeinse keizer Karel V; een Hieronymite-klooster; en een paleis.

Het was niet druk en tickets waren snel gekocht. De te volgen route om alles in het complex te bezoeken staat goed aangegeven. Er mogen binnen geen foto’s gemaakt worden en er is dan ook heel veel beveiliging aanwezig, mede om bezoekers eraan te herinneren dat fotograferen verboden is. Er zijn prachtige ruimtes in het complex, zoals een enorme bibliotheek, grafkamers (mausoleum) waarin veel familie van Philips II begraven ligt, een vleugel bewoond en ingericht door het huis Bourbon, rijkelijk gedecoreerd met wandkleden en er is een prachtige basiliek. 2 uur is krap aan de tijd om al dat moois te bewonderen. Er horen ook mooi onderhouden tuinen bij het complex die men kan bezoeken. Alles bij elkaar zeer indrukwekkend en zeker een bezoek waard. Na in een klein cafeetje een “bocadillo ham” met koffie gegeten te hebben zijn we naar een camping in Madrid gereden. Scheen rond de middag nog de zon, in Madrid was het zwaar bewolkt. De camping was snel gevonden en vandaag waren er op de rommelig aandoende camping ook een boel lege plekken. Overigens wordt de camping omringd door 3 wegen en een treinspoor, beetje rumoerig.