Bubbles najaar2019

Pamplona

Zondag 13 oktober 2019:

Vannacht bleef het buiten ruim 20 graden, dat maakte slapen wat lastig. We zijn vanmorgen 200 km naar het zuiden gereden en verblijven nu dicht bij de Spaanse grens. Een rustige rit want op zondag mag vrachtverkeer niet rijden in Frankrijk. De camping heeft ong. 70 bezette plaatsen, best veel voor half oktober. Tegen de avond gingen een aantal Spaanse kampeerders naar huis, die hadden een lang weekend ivm een feestdag. Het was vanmiddag weer 30 graden, maar na 20.00 uur koelde het toch wat meer af dan gisteren.

Eergisteren in de tram werden we aangesproken door een man met Caribisch uiterlijk. Hij had 12 jaar in Assen gewoond, maar woonde nu al jarenlang in Bordeaux. Hij vond Assen wel heel erg rustig, vertelde hij. Door met ons te kletsen oefende hij weer even zijn nederlands.

Vandaag kwam een jong stel naar ons toe, zij maken een half jaar een reis door Europa met een uit 1991 daterende camper van hetzelfde merk en soortgelijke indeling als de onze. Ze hadden de laatste paar weken maar weinig nederlanders ontmoet en al helemaal geen soortgelijke oude camper.

Maandag 14 oktober 2019: Gedaan met de hitte; na een warme nacht was het om 09.00 23 graden, maar al snel zakte de temperatuur. We zijn om boodschappen geweest op de fiets, en net na 14.00 kwam er een lange stortbui met onweer. We hebben daarna nog even in een mager zonnetje kunnen zitten en opgeruimd zodat we morgen verder kunnen reizen. Vanavond heeft het heel de avond hard geregend.

Dinsdag 15 oktober 2019: Het heeft bijna heel de nacht geregend, vanmorgen was het 11 graden en droog. We zijn op ons gemak naar Pamplona gereden. Tom Tom stuurde ons door het centrum van Pamplona naar de camperplaats naast een brandweerkazerne, dat was de bedoeling tenminste, maar de straatjes werden steeds smaller en we bleven zigzaggende rondjes rijden door die straatjes; dat werd niks, dus zijn we maar via de adviezen van Google maps verder gegaan en toen waren we snel op de juiste plek; Een mooi aangelegde parkeerplaats met brede parkeervakken, elke plek elektra, schoon/vuilwater op een ruim sanistation, uiteraard kost deze plek parkeergeld, te betalen via een automaat met aanwijzingen in het Spaans. Mooi geregeld door de gemeente Pamplona met het centrum op loopafstand.

Pamplona heeft een leuk centrum met ook weer veel pleinen en pleintjes met terrassen. Er is een oud gemeentehuis met een hele mooie voorgevel, de kathedraal is wel mooi, heeft veel goudkleurige panelen en zijkapelletjes. Tevens kun je dan het bijbehorend klooster bezoeken.

Natuurlijk is er ook een Arena voor het stierenvechten. We hebben alleen de buitenkant bezocht.

Aan het plaza del Castillo ligt een cafe/restaurant dat een 20er jaren look heeft. Het cafe dateert uit 1888 en introduceerde elektriciteit in Pamplona. Hemingway schreef in een van zijn boeken over dit cafe.

Het was er best druk rond de middag en ook wij hebben hier wat pinxtos(tapas) als lunch gegeten.

Pamplona ligt aan de camino, de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. In een van de kerken was een aparte kapel waar pelgrims konden bidden. Diezelfde kerk had in een andere zijkapel de wanden in gebruik als urnenmuren.

Bij elke kerk vind je wel een bedelares, ook lopen er bedelaars door de stad. Op meerdere plaatsen zie je zwervers, soms slapend op een bankje in een park.

Na nog een bezoek aan de vijfhoekige vesting(citadel) zijn we via een heel mooi aangelegd en onderhouden park terug gelopen naar de camper.