Bubbles najaar2019

Costa del Sol

Woensdag 30 oktober 2019: Gisteravond zijn we gaan eten in een restaurant dat pas 2 weken open bleek te zijn. Het eten was heerlijk, maar de bediening heel erg traag. Er waren best veel klanten, maar sommigen moesten wel heel erg lang op hun eten wachten.

Vannacht weer hinder van het verkeer gehad en voor 8 uur begon een aantal mensen op de camperplaats al aan hun ochtendpraatje. We zijn naar Albufeira gereden, het is hier in elk geval rustiger. Het grappige is dat ik gelijk met 2 stellen die in Zambujeira naast ons stonden op de camping, in de receptie stond voor aanmelding.

Vrijdag 1 november 2019:In Albufeira genoten van de rust en de warmte, ook ’s-nachts zakte de temperatuur niet onder de 20 graden, dat was minder. Leuk gekletst met een stel dat in de zomermaanden een surfschool op Texel exploiteert. Zij gaan altijd na het zomerseizoen op vakantie, maar omdat de surfschool niet genoeg verdient om het jaar rond te komen, gaan beiden vervolgens per 1 december voor de winterperiode weer aan het werk in hun winterbaan. Ze waren dit jaar voor het eerst met een camper op pad en dat beviel prima. Vanmorgen naar Sevilla gereden, bij de grens stond in de richting Portugal een 3 rijen dikke file; niet voor paspoortcontrole maar voor tol registratie. Het is Allerheiligen, in Spanje en Portugal een feestdag, dus veel winkels gesloten. Bij Huelva ligt een grote gevangenis, de gevangenis heeft een eigen afrit op de autoweg. We hebben in Spanje al meer een groot gevangeniscomplex ver van de bewoonde wereld gezien met een eigen afslag op de autoweg.

De camping in Sevilla is druk bezet met diverse nationaliteiten. Het was vanmiddag 30 graden, wel bijzonder op 1 november.

Zaterdag 2 november 2019:Vannacht heeft het een hele tijd geregend, maar vanmorgen konden we wel droog de camping afrijden. We zijn via de A92 en A451 en nog wat vervolgwegen naar Malaga en toen verder naar Torre del Mar gereden. Het eerste deel van de route was nogal kaal en saai, maar later werd het bergachtiger en het landschap gevarieerder. Er woonden weinig mensen en er was weinig verkeer. Af en toe viel er een echte zomerse hoosbui met dikke regendruppels.

Hier en daar liepen grote kuddes schapen met een herder. Soms vielen de schapen niet op omdat de omgeving dezelfde dorre kleur had. De schaapshonden moesten soms hard werken om de kudde op het juiste pad te houden, wel leuk om te zien.

Ook staan er erg veel olijfbomen in alle maten, het lijkt soms alsof olijfbomen de oplossing zijn als je niet meer weet wat te verbouwen.

We zijn nu op een bomvolle camping, volgens onze Noorse buurman komen er morgen als de Spanjaarden naar huis gaan veel lege plekken, maar wij zien heel veel noord Europeanen die zich hier voor de winter geinstalleerd hebben. Onze Noorse buurman blijft in elk geval tot eind maart en rijdt dan in 4 dagen naar huis.

Zondag 3 november 2019: Het stormt al sinds vanmorgen, het is half bewolkt en 26 graden. We hebben een eind langs het strand gewandeld, ze hebben hier nl. een pad gemaakt op het strand. Het strand hier is trouwens erg lelijk, niks geel zand, maar zwart/grijs zand met steentjes. Hier en daar staat op het strand een soort glazen kastje, het is een boekenruilkast; je kunt er een boek inleggen dat je uit hebt en/of een boek uithalen om te lezen. We wilden op een terras bij een strandtent iets drinken, maar na een kwartier hadden we nog geen medewerker gezien en zijn we maar weer verder gelopen. De meeste Spanjaarden zijn verdwenen van de camping, hun lange weekend is voorbij.

Onze Noorse buurman speelt gitaar en zingt erbij, hij gaf vanmiddag een concertje, ook de Noorse versie van “een cafeetje bij de haven” hoorde tot zijn repertoire. Er zijn best nog veel toeristen in dit plaatsje en heel wat restaurantjes waren vanmiddag en vanavond goed gevuld. Tijdens het avondeten raakten we in gesprek met een Iers echtpaar dat hier overwintert in een appartement. Zij hadden 12 jaar met een camper gereisd maar sinds vorig jaar gekozen voor 6 maanden verblijf in een appartement. Het werd een heel gezellige avond.

Rond middernacht was het nog 22 graden.

Maandag 4 november 2019:Er zijn inderdaad heel wat open plekken nu de Spanjaarden naar huis zijn, maar de echte overwinteraars druppelen ook snel binnen; wij staan blijkbaar op een plek gereserveerd door Zweden. Deze Zweden zijn een week te vroeg aangekomen en vroegen hoe lang wij blijven. Zij willen natuurlijk graag installeren, dat betekent hier voor de meesten: een zeil over de grond en dan de niet al te ruime plekken vol bouwen met een voortent, of een luifel en een kooktent.

Sommigen hebben extra plek nodig om hun scooter te parkeren, die past dan niet meer op hun (over)vol gebouwde plek.

We hebben een heel eind de kustlijn gevolgd met de fiets, maar Torre del Mar is toch wel de levendigste plek in deze buurt. Er stond weer een stevige wind en toen de zon verdween achter de wolken werd het frisjes.

Toen we thuiskwamen vonden we maandblad “Kostanieuws”opons trapje; nederlandstalig maandblad met nieuws en praktische info voor overwinteraars.

Hier leeft, zoals op meer plekken in Spanje, de monniksparkiet; een schreeuwerige, kabaal makende exoot afkomstig uit Zuid-Amerika. Ze nestelen met velen in dezelfde boom, het lijkt wel een lawaaierige commune.

Douchen op deze camping is ook wel een avontuur: alles is erg netjes en schoon en er komt heerlijk warm water uit de keurige douchekoppen, maar de douchehokjes zijn zo klein dat je er absoluut niets in droog kunt houden.

Nellie

Weer een mooi reisverhaal geniet er van

Godelive

Mooie foto's en geniet maar van het mooie weer ?

Wim

Bedankt. Prachtige weergave!