Bubbles najaar2019

Op weg naar huis

Zondag 17 november 2019:Vanmorgen ruim voor 8 uur werden we gewekt door startende en vertrekkende motoren. Het is de laatste dag van de motor-grandprix met vanmiddag de echte grandprix wedstrijd. Blijkbaar zijn veel van de camperparkgasten medewerkers of anders wel heel erg betrokken bij de grand prix. Veel van hen waren gisteravond pas laat terug.

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Zaragoza, gelukkig geen regen onderweg. Een mooie route met afwisselend landschap door de bergen. In de verte zagen we besneeuwde bergtoppen. Dichter bij Zaragoza waren de mooie herfstkleuren duidelijk zichtbaar; hele velden druivenstruiken met rode bladeren tussen het groen in een glooiend landschap, een geweldig mooi zicht.

De camping in Zaragoza is in dit seizoen matig bezet, meestal alleen door buitenlanders op doorreis.

Het sanitair is ook bijzonder: de douchehokjes zijn zo klein, dat je er echt alleen maar in kunt douchen; afdrogen en aankleden moet in de gemeenschappelijke ruimte, die dan wel verwarmd is en voorzien van banken en kapstokken. Mannen en vrouwen een aparte ruimte, dat dan weer wel.

Er was veel regen voorspeld, maar dat viel reuze mee; de regen begon pas na vieren en het bleef bij wat lichte regen.

Maandag 18 november 2019: Na een bijzonder rustige nacht, op een regenbuitje na, zijn we door de Pyreneeën naar Frankrijk gereden. Af en toe zagen we in de verte licht besneeuwde bergtoppen.

In Urrugne scheen een waterig zonnetje en was het erg fris. We hebben nog een eind gewandeld in mooi herfstweer.

Dinsdag 19 november:Na het ontbijt weer verder gereden naar het ruim 200 km noordelijker gelegen Bordeaux. In het zonnetje bij 11 graden geluncht, daarna toch snel naar binnen. Hier is de herfst nu duidelijk aanwezig, er zijn nog blad dragende bomen met groene bladeren, maar er zijn ook veel bomen die hun verkleurde bladeren nu snel laten vallen. Onze buren hier zijn Engels, midden 50 en met pensioen. Ze hebben hun huis verkocht en zijn net begonnen aan een leven in een camper op het vaste land van Europa. Maar ze hebben nog wat te leren, o.a dat heel veel campings in de winter gesloten zijn of dat een grote camper met aanhanger niet op elke camping past.

Woensdag 20 november 2019:Vannacht was het koud en vanmorgen was het gras wit en moesten autobezitters krabben. Het roodborstje vond het ook koud, had de veertjes uit gezet zodat ie dikker leek. De zon scheen, maar boven het meer hing mist. We zijn via de N10 naar Tours gereden en hebben toen de weg langs de Loire gevolgd tot Lailly-en-Val om daar te overnachten. Wat op viel was dat in alle dorpen waar we doorheen reden de winkels tussen de middag gesloten waren. Onderweg passeerden we hier en daar een kasteel. Op de Loire zwemmen opvallend veel zwanen, verder was er weinig te beleven. De camperplaats in Lailly-en-Val ligt achter een kerk, bij een meer en naast de gemeentelijke jeu de boules baan. Toen we aankwamen waren de plaatselijke ouderen aan het boulen.

Donderdag 21 november 2019:Om zes uur werden wij gewekt door de kerkklokken die de nieuwe dag inluidden. Het was een koude nacht en vanmorgen zag het gras wit. Om 8 uur verschenen medewerkers van de gemeente om de bladeren op de jeu de boulesbaan op te ruimen en gaten in het pad te vullen met grind. De reis naar huis ging vlotjes, nergens file.

Nellie

Fijn dat alles zover goed verlopen is Groetjes