Bubbles najaar2019

Alentejo

Zaterdag 26 oktober 2019: Vandaag was het dan mooie baaien en stranden dag 2. De Camping in Sagres heeft erg veel schaduw voor dit seizoen, dus zijn we vanmorgen na het ontbijt weer verder gegaan. Vanaf Vila do Bispo loopt een mooie kustweg(n268) noordwaarts. De weg loopt aan de rand van een groot natuurgebied. Bij Carrapateira zijn we richting baai gereden, praia de Bordeira. Op de parkeerplaats stonden meerdere stokoude camperbusjes van surfende jongeren uit diverse landen, sommigen daarvan uit Nederland. Je kunt van daaruit wandelroutes door het (duin)gebied lopen. De baai heeft een prachtig mooi strand, een rivier mondt uit in zee en het strand wordt deels begrensd door kliffen. We hebben onze weg vervolgd naar Praia Amoreira, een baai aan de monding van de Ribeira Aljezur. Aan 2 zijden begrensd door kliffen, een prachtig strand met enorme golfslag en dus veel surfers. Bij vloed blijft er weinig strand over, dat schijnt een paar jaar geleden anders te zijn geweest, maar de natuur gaat zijns weegs en heeft het strand deels weg gespoeld. Er lag een druk bezocht restaurantje en het was lunchtijd. Terwijl we op het terras zaten ontstond er enige ophef. Er waren dolfijnen in de buurt, en inderdaad we zagen de dolfijnen sierlijk boven water komen en weer onderduiken.

Na de lunch onze weg vervolgd naar Zambujeira do Mar, een kustplaatsje met een wat minder spectaculaire baai, maar een goed uitgeruste camping. Het was een heerlijk zonnige dag vandaag.

Zondag 27 oktober 2019:Vannacht is de klok een uur verzet naar wintertijd, dat is voor ons 2x in een week tijd. Daar raakt je biologische klok toch van in de war. De dag begon zonnig, dus eerst de was gedaan en toen die hing met de fiets noordwaarts langs de kust gefietst. 2 mooie baaien bezocht alvorens te eindigen in een klein vissersdorpje, nou ja dorpje………een minihaventje en wat armoedige 1 kamerhuisjes met veel opgerolde visnetten. 2 restaurantjes die tegen 13.00 snel volliepen met locale bevolking voor een middagmaal, met vis natuurlijk.

Terug op de camping bleek de was bijna droog en verdween de zon. Hoewel er niet veel wind stond koelde het snel af en door de wintertijd was het om 18.00 al donker.

Maandag 28 oktober 2019:Hoewel de camping in Zambujeira best netjes is en een overdekt zwembad heeft zijn we vanmorgen toch vertrokken. Er was regen voorspeld en de camping heeft erg veel bomen, leuk in de zomer, maar zonder zon wat somber ogend. We hebben een route via het binnenland naar het zuiden genomen. De streek heet Alentejo en er staan heel erg veel kurkeiken. Je ziet dan ook overal bomen waarvan de stam ontdaan is van de schors. Op de stam staat een nummer dat aangeeft in welk jaar de schors geoogst is. De schors groeit weer aan en kan na ong.9 jaar opnieuw geoogst worden. Van de schors worden dus kurken en kurkproducten gemaakt.

Het eerste deel was de weg erg slecht, de omgeving dun bevolkt en niet spectaculair. Vervolgens via de n266, het wegdek was heel wat beter en er werden grote stukken opnieuw geasfalteerd. Bij Santa Clara-a-Velha zijn we naar de dam en het stuwmeer gaan kijken. In de zomer is het een dagrecreatiegebied, nu stonden er wat Franse en Duitse camperbusjes uit de categorie “hippie busje”.

De laatste 25 km reden we over een smalle weg door een erg bergachtig landschap, mooie route, maar er woonde helemaal niemand en we hebben ook geen andere weggebruikers gezien. Je kon wel zien dat er enkele jaren geleden bosbranden hadden gewoed.

We kwamen uit in Silves, een dorp met een heel oud kasteel. We overnachten op een van de 2 camperparken in het dorp. Er is nog plaats genoeg, maar er staan ook al overwinteraars; er staat een Zweedse camper met een camperbreed tv-scherm.

Dinsdag 29 oktober 2019:Een zeer onrustige nacht geweest: de camperplaats is heel mooi aangelegd, maar ligt aan een doorgaande weg. Die weg is het ergste niet, maar ze hebben hier zebrapaden van ingelegde kinderkopjes, best handig, maar ze veroorzaken ook veel geluid bij elk passerend voertuig. Vuilnis wordt hiet in de nacht opgehaald, het bedrijf naast de camperplaats start zijn vrachtwagens erg vroeg en om 7 uur vond iemand het nodig glas in de glasbak te gooien. We zijn naar het plaatselijke kasteel gaan kijken: De buitenmuren zijn goed behouden, binnen de muren heeft men een aardig park aangelegd, en kun je opgegraven funderingen bekijken. De oudste resten stammen uit de 10e eeuw. Er is een Cisterne(waterkelder) zonder water, maar met een tentoonstelling. Na Cisternes in o.a Istanboel en El Jadida is deze Cisterne een echte teleurstelling. Silves heeft ook een kathedraal, gebouwd op de resten van een moskee, die ziet er aan de buitenkant wat verwaarloosd uit, de binnenkant werd op dit moment gerenoveerd. Tegenover de kathedraal ligt een kapel met een hele mooie wand.

Silves heeft leuke straatjes en een gemeentelijke markthal. In de markthal kun je wat groenten en specialiteiten kopen. Er liggen meerdere restaurantjes in het autovrije centrum.

In dit dorp verblijven veel ooievaars, overdag zie je ze vliegen en her en der op een paal zitten, ’s-Morgens vroeg staan ze met z’n allen in de weilanden tegenover de camperplaats.

Ton

bedankt voor het mooie verslag.

Marlies

Leuk om jullie weer te volgen tijdens deze reis. Veel reisplezier nog.

Godelive

Bijzonder de dolfijnen!

Wim

Mooi verhaal en leuke foto’s, kijk maar uit met de ooievaars??.